VLIV INOVACÍ NA KONKURENCESCHOPNOST

0
9629

Inovace mají v současnosti zásadní vliv na konkurenceschopnost a to jak z mikro- tak makro-hlediska. Představují například poslední z dvanácti pilířů konkurenceschopnosti, které uvádí Global Competitiveness Report za roky 2012-2013. Ten také zdůrazňuje jejich makroekonomický význam pro rozvinuté země. Zatímco méně rozvinuté země mohou stále zvyšovat svou produktivitu přijímáním již existujících technologií, zemím, které dosáhly inovačního stupně rozvoje, toto nestačí. Firmy v těchto zemích musejí pro udržení své konkurenceschopnosti neustále vyvíjet a vytvářet průlomové produkty a procesy. Inovace tak ztělesňují nejdůležitější způsob, jakým rozvinuté země zvyšují svoji konkurenceschopnost.

Ve stejném duchu se o inovacích vyjadřuje E. Kislingerová, podle níž se staly zdrojem konkurenční výhody, jelikož skončila doba nízkých nákladů. U podniků nastává posun, již nejde primárně o to být efektivní, ale inovativní. Inovace jako strategie představuje formu strategie diferenciace a může přinést následující výhody:

  • Dlouhodobější základ konkurenční výhody – podnik, který přijde první s něčím převratným má šanci na vysoké zisky a může tak zničit konkurenci
  • Inovace může přinést nové způsoby podnikání
  • Sklon k inovacím – často vyšší u menších firem

Prof. Porter uvažuje inovace jako prostředek ke změně technologií, které pomáhají firmě dosahovat lepších výsledků při sledování jedné z generických konkurenčních strategií a to buď nákladového vůdcovství, nebo diferenciace. Cíl první strategie je zřejmý – stát se výrobcem s nejnižšími náklady. Druhá strategie se zaměřuje na unikátnost – firma se zaměří na faktory produktu, které zákazníci považují za důležité a snaží se unikátním způsobem plnit související potřeby zákazníků.

- Reklama -