back to top
Sobota, 19 dubna, 2025

Public relations PR Public management

Vybíráme pro vás

Public relations PR Public management

Doslova můžeme pojem public relations (dále též PR) přeložit jako veřejné vztahy či vztahy s veřejností. PR však neznamená pouze práci s veřejností, ale jde především o dobré jméno, reputaci, věrohodnost organizace, což tvoří přirozenou základnu pro to, aby ji okolí uznávalo. PR lze chápat jako soubor prostředků k tomu, aby daná organizace mohla smysluplně existovat a účinně pracovat. PR představuje řízení komunikace, a to jak navenek, tak uvnitř organizace.

Prvopočátky ovlivňování veřejného mínění můžeme nalézt již ve starověku, kde se užívalo úsloví „Vox populi, vox dei – Hlas lidu je hlasem božím.“ Počátky současného public relations jako komunikační aktivity směřující k ovlivnění mínění lze datovat do období druhé poloviny 19. a počátku 20. století, kdy bylo v USA a Evropě zavedeno všeobecné volební právo. (Ftorek, 2009) Za velmi názorné vymezení PR, prostřednictvím konkrétního příkladu, považuji podání P. Bowmana a N. Ellise (1969), kteří uvádí: „Jestli-že vám řeknu, že jsem hezký a vzrušující, je to reklama. Jestli-že vám někdo jiný řekne, že jsem hezký a vzrušující, je to propagace. Jestli-že přijdete a řeknete mi, že jste slyšela, že jsem hezký a vzrušující – tak to je public relations.“ (cit. dle Foret, 1999, s. 82)

Public relations PR Image organizace a Public management

Otázka image je při praktické aplikaci komunikace mimořádně důležitá. Pojem image můžeme obecně charakterizovat jako „souhrn představ, které si lidé dělají o určitém objektu (věci, jevu, instituci, osobě apod.)“ (Foret, 1994, s. 91) Na image můžeme pohlížet jako na komunikační nástroj, prostřednictvím kterého se obracíme na okolní svět nebo naše cílové skupiny a vypovídá o tom, kým jsme nebo kým chceme být.

(Vysekalová – Mikeš, 2009) Image organizace je určován kvalitou organizace vnímanou veřejností.

Image je vytvářen ve styku a komunikaci člověka s okolím, při vnímání určitých jevů a jejich vlastností. Image, stejně jako celé veřejné mínění, je objektivně ovlivňován konkrétním historickým, společenským a kulturním prostředím, přičemž je podmiňován i subjektivním pohledem. Jde například o schopnost člověka vnímat a vytvářet si ve svém vědomí představy. Vybudování si pozitivního image měst je procesem dlouhodobým a zároveň i velmi nestabilním.

Public relations PR Public management

- Advertisement -morava

1 komentář

- Advertisement -PR články

Redakce doporučuje

Záhadná místa Evropy, která málokdo zná (a rozhodně stojí za návštěvu)

Evropa je kontinent plný historie, kulturních památek a oblíbených turistických destinací. Ale kromě známých měst jako Paříž, Řím nebo...
- Komerční sdělení -aktuality

Další články autora

- Komerční sdělení -pr clanky