Výstavní galerie Praha: olejová malba z pohledu historie

4
1270

galerie kodl image uvod

Výstavní galerie Praha: olejová malba z pohledu historie

Malířství patří mezi jednu z částí výtvarného umění. Je to postup nanášení barviva rozpuštěného v médiu a nanášení činidla na povrch. Může to být papír, malířské plátno a další. Umělecká malba je považována za jednu z nejvíce důležitých forem výtvarného umění. Dnes bude řeč o olejomalbě.

galerie kodl zakladatele Jan Kodl

Výstavní galerie Praha: po stopách olejomalby

Velmi častý prodej obrazů je právě uskutečněn touto technikou. Olejové barvy patří mezi oblíbené už od nepaměti. Barvivo v nich je smícháno s olejem – nejčastěji lněný či ořechový a ředí se terpentýnem. Olej obsažený v barvách výrazně ovlivňuje krycí schopnost barev. Jelikož olejové barvy usýchají delší dobu, je možné s nimi pracovat ještě po nanesení na plátno, dřevo či lepenku. Po zaschnutí tyto barvy tmavnou. Malbu můžeme posléze přemalovat, aniž bychom porušili spodní vrstvy obrazu. Další nespornou výhodou je vysoká stálost barev. Galerie Praha se pyšní několika překrásnými díly olejomalby. Rozhodně si jí nenechte ujít a přijďte se pokochat její krásou.

Pouze při nevhodném použití některých olejů mohou malby žloutnout. Olejové barvy jsou krémové konzistence, kterou je možné regulovat různými přísadami a namíchat si tak i transparentní barvu.

Výstavní galerie Praha: vznik olejomalby se nedá přesně určit

galerie kodl zakladatele Helena

Samotný vznik olejomalby se dá jen těžko určit, protože tato technika se vyvinula postupně z mastných temper. Předchůdcem olejomalby byla vaječná tempera, kde se použilo, jako pojidlo barevných pigmentů vaječných žloutků. Technika olejomalby je rozšířená od doby pozdní gotiky a dle Cennino Cenniniho ve 14. století tuto metodu objevil Jan van Eyck. To však není úplně zcela pravda, protože vrstvy pojené olejem byly používány již ve středověku. Jako příklad se uvádí malby Mistra Theodorika. V té době se malovalo na dřevěné podložky a kovové folie. Zhruba o jedno století později ji začal rozvíjet Leonardo da Vinci. Olejové barvy mají vynikající přilnavost na různé podložky: kov, dřevo, sklo, papír a samozřejmě plátno. V aukci obrazů již nejeden sběratel takto přišel ke skutečně úchvatným dílům, která přežijí napříč staletími. Malba může být uzamknuta finálním lesklým nátěrem a ten znemožní nejen další úpravy, ale součastně chrání před neúprosným časem.

galerie kodl image interier

Výstavní galerie Praha

- Reklama -

Comments are closed.