Jak jsou důležité srovnávače energií

0
621

Chcete ušetřit peníze v řádech několika desítek procent? Díky levnějšímu plynu a elektřině je to možné. Takové nabídky a výhodnější aukce či akce stále více lákají veřejnost, přičemž slibují a zajišťují efektivnější nebo zdánlivě nejlepší podmínky právě v oblasti energetických dodávek. Změna odběratele může být samozřejmě dobrou investicí, nicméně pokud se necháte k účasti zlákat, ukáže se až po nějakém čase, jestli uspořené bankovky budete počítat vy nebo někdo jiný.

K řadě těch, kteří slibují nejvýhodnější nabídky a dodávky energií se v poslední době přidala taktéž spotřebitelská organizace dTest. Tato organizace má v plánu uspořádat další z aukcí dodavatelů energií, proto je v této souvislosti veřejnost zahlcována nejen emaily, ale i souvisejícími reklamními aktivitami. Měli bychom se však zamyslet nad tím, zda je toto v souladu s posláním spotřebitelské organizace, která by měla být samostatná a nezávislá. Může se na ní spotřebitel opravdu spolehnout, když se tímto opatřením dostává spíše na pomyslný druhý břeh? V České republice existuje přeci celá řada aukčních institucí, které mají s hromadnými aukcemi dodavatelů energií bohaté zkušenosti, působí na českém trhu mnoho let a potencionální zájemci mohou jejich služeb využít dle potřeby. Z tohoto pohledu by tedy mělo být strategickým plánem dTestu především to, že se zaměří například na analýzu a kontrolu rozmanitých internetových zdrojů, jejich komparaci z hlediska ceny a nabídky služeb, které jsou při výběru dodavatele pro potencionálního zákazníka zcela zásadním kritériem. Nyní se ale zdá, že dTest se tohoto úkolu vzdal, neodhaluje možné nesrovnalosti, které na trhu energií panují, a doslova se stal jeho součástí.  Může se to jevit, že nezištná organizace takové velké aukce pro veřejnost je úctyhodné jednání, avšak to by ji nesměl partner dTestu – pořadatel, provádět za odměnu jako všechny ostatní organizace, kterých je u nás nepočítaně. Potom se totiž stává jedním z nich.

Dále se nabízí spousta nezodpovězených otázek, které s aukcí souvisí. Co se stane, když vyjde najevo, že současný závazek k dodavateli neumožňuje po určitou dobu přechod k jinému dodavateli? Jak by se tato situace konkrétně řešila?  Bude nově vybraný dodavatel garantovat původní podmínky z aukce a lze to po něm vůbec požadovat? S jakým opravdovým množstvím energie může vítěz aukce ve skutečnosti počítat? Co vše následuje po vydražení? Je nastaven nějaký konkrétní proces nebo návazný program, který by pomohl odběratelům v případě, že by nastaly s novým dodavatelem nějaké potíže? Pro odběratele je to tak trochu krok do neznáma a nejistoty, protože mění svého prověřeného a vyzkoušeného dodavatele za dodavatele nového, kterého ale vybírá pouze na základě jediného kritéria – a to ceny nabízené v daném okamžiku. To však nevypovídá nic o kvalitě služeb nového dodavatele, jeho postavení na trhu, pověsti, spolehlivosti, vyhlídek do budoucnosti. Tyto faktory jsou neméně důležité.

Co tedy poradit potencionálním zájemcům o změnu dodavatele na závěr? Zcela jistě se vyplatí postupovat opatrně, na celou záležitost nahlížet komplexně z mnoha hledisek. Stávající dodavatel také může nabízet zajímavé výhodné produkty, o kterých nemusíme ani vědět, proto je na místě se před tímto důležitým rozhodnutím zaměřit i tímto směrem. Je dobré si zjistit všechny dostupné informace, než přejdeme k jinému dodavateli. Někdy nás současný dodavatel se svými zvýhodněnými nabídkami může i mile překvapit.

- Reklama -